пʼятницю, 4 грудня 2015 р.

З досвіду роботи


          Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого оволодіння іноземними мовами, без таких знань долучитись до міжнародного співробітництва неможливо, тому оволодіння іноземними мовами визначене як один з пріоритетних напрямків реформування освіти. Сьогодні, як ніколи раніше, статус іноземної мови має тенденцію до постійного зростання. Серед світової спільноти вона набуває ролі засобу міжкультурного спілкування.
        Знання іноземної мови завжди було ознакою високої культури, освіченості. Не випадково кажуть: «Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина».
Сьогодні вивчення іноземних мов стало обов’язковим з першого класу. З певністю я можу стверджувати те, що як саме з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини, таким і буде його результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови. Зі свого досвіду можу стверджувати, що процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в цьому процесі. Учитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве.
           Метою моєї професійної діяльності є розвиток в учнів інтересу до предмета, цілісний розвиток особистості учня, його духовних, емоційних, естетичних та творчих задатків, формування не лише інтелектуальних здібностей, але й навичок та умінь користуватися мовою як засобом спілкування, прагнення до самоосвіти і самовдосконалення.
         Для того, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно перебуваю у пошуках методів виховання і розвитку дітей засобами свого предмета в процесі навчання та позакласної діяльності. Щоб процес навчання справді був ефективнішим, організовую навчальний процес так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування в реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття знань.
         Хотіла б одразу зазначити, що досвід, який презентую, далеко не новаторський, а зібраний при вивченні різної методичної літератури, своєї педагогічної практики і успішно апробований безпосередньо на власних уроках.
         Я обрала наступну проблемну тему для опрацювання: «Шляхи підвищення мотивації навчання учнів на уроках іноземної мови».
         Актуальність теми зумовлена необхідністю підвищення ефективності навчання, як передумови для формування активної творчої особистості здатної орієнтуватись у сучасному інформаційному просторі, здійснювати самоосвітню діяльність, формулювати, висловлювати й аргументувати власну думку іноземною мовою.
        Проблема мотивації навчання давно стоїть перед педагогічною теорією та практикою. Ще Я. А. Коменський писав що, «всіма можливими засобами треба запалювати в дітях гаряче прагнення до знання та навчання». К. Д. Ушинський також визначав велику роль інтересу як мотиву навчання.  Проблема мотивації в навчанні виникає на кожному шкільному предметі. Однак особливо гостро стоїть проблема мотивації вивчення іноземної мови. Як і для будь-якої іншої справи, для вивчення англійської мови дитині потрібна позитивна мотивація – тобто бажання займатись, потреба у цьому, інтерес. Без неї зусилля батьків і вчителів будуть приречені на невдачу.
        До моменту вивчення іноземної мови і на самому початку в учнів, як правило, висока мотивація. Їм хочеться розмовляти іноземною мовою з ровесниками; принадною виявляється можливість декламувати вірші і співати пісні іноземною мовою, читаючи дізнаватись про інші країни. Словом, майже у всіх є бажання володіти іноземною мовою, вміти спілкуватись безпосередньо, через книгу і листування. Але от починається процес оволодіння іноземною мовою і відношення учнів змінюється, багато розчаровуються. Адже цей процес передбачає період накопичення «будівельного матеріалу», подолання різноманітних складностей, що відсуває досягнення мети, про яку мріялось. В результаті зменшується мотивація, зникає зустрічна активність, слабне воля, спрямована на оволодіння іноземними мовами, знижується успішність в цілому, яка в свою чергу негативно впливає на мотивацію.
         Сьогодні перед вчителем англійської мови постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив творчий потенціал особистості, поставив її в ситуацію постійного пошуку, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні шляхи навчання іноземної мови.
          Працюючи з дітьми від першого до одинадцятого класу, впевнена, що методи і форми навчання повинні бути різними для кожного класу. Адже у кожної вікової категорії існують свої власні потреби, інтереси та уподобання.
        То ж  як зробити процес навчання цікавим та раціональним для найменших діточок? Переконуюсь, що найефективніше розвиток особистості здійснюється у грі. Зміст творчої активності дитина набуває саме в ній, тому що гра забезпечує емоційний комфорт, дає можливість самовизначитись, самореалізуватись, усвідомити власне «я» та відчути себе більш розкутим. Вважаю гру тою іскринкою, яка запалює вогник допитливості та зацікавлення учнів до предмета. Для дитини гра – дуже захоплива справа. У грі всі рівні. Вона під силу навіть слабким учням. Більш того, слабкий у мовній підготовці учень може стати першим у грі: винахідливість та кмітливість тут бувають важливішими, ніж знання предмета. Відчуття рівності, атмосфера захоплення та радості, відчуття посильних завдань – все це дає можливість здолати дитині сором’язливість, яка заважає вживати у мовленні слова чужої мови та благотворно впливає на результати навчання. Непомітно засвоюється мовний матеріал, а разом з ним виникає почуття задоволення – «невже і я можу говорити так, як і всі, іноземною мовою …».
        Кажуть, що «добрий початок - то вже половина справи». Якщо завдяки іграм початковий етап вивчення англійської мови проходить легко і дитина не нудьгує, то вона не лише не втратить інтересу до англійської мови, а навпаки, зміцнить його, що в подальшому спонукатиме її до поглиблення вже отриманих знань.
        Місце ігор на уроці та відведений для гри час залежить від низки факторів: підготовки учнів, виучуваного матеріалу, конкретних цілей та умов уроку та ін. Скажімо, якщо гра використовується як тренувальна вправа під час первинного закріплення, то їй можна відвести 20-25 хвилин уроку. У подальшому ця гра може проводитись протягом 3-5 хвилин та бути своєрідним повторенням уже вивченого матеріалу, а також зарядкою для уроку. Одна і та ж гра може бути використана на різних етапах уроку. Треба тільки пам’ятати, що незважаючи на всю свою привабливість та ефективність, під час гри необхідно дотримуватись почуття міри, щоб гра не стомила учнів.
         Факти, що супроводжують гру – інтерес, відчуття задоволення, радості – дуже полегшують навчання. Отже, навчальний процес я будую так, щоб в учня виникло внутрішнє бажання спілкуватись іноземною мовою.

         У початкових класах учні не сприймають довгих пояснень. Увагу маленьких школярів можна привернути яскравими іграшками, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень та віршів за допомогою міміки і жестів. Вони полюбляють завдання з малювання, розфарбовування, розв’язування різноманітних ребусів та кросвордів.
          Особливо значно полегшує навчальне навантаження використання віршів та пісень. Вони можуть використовуватись як:
   - фонетична зарядка на початку уроку;
   - для закріплення лексичного і граматичного матеріалу;
   - як вид релаксації всередині або наприкінці уроку, коли діти втомилися, або потрібна розрядка, що відновлює їхню працездатність.
         За допомогою віршів та пісень легко перемкнути увагу школярів з одного виду діяльності на інший. Роботу над ними можна проводити найрізноманітнішими способами. Тут повною мірою можуть розкритися творчі здібності як учнів, так і вчителів. Використання віршів та пісень на уроках англійської мови є ефективним засобом формування позитивної мотивації до навчання, особливо у молодших школярів, коли цей процес знаходиться у стадії формування. Емоції та враження під час прочитання віршів, стають власним прожитим життєвим досвідом, що перетворюються в знання, а це, у свою чергу, стимулює мотивацію учнів.

        «Неможливо навчити іншомовної мовленнєвої діяльності, її можна лише навчитись», - зазначають спеціалісти. Які б сучасні методики навчання не використовували на заняттях, як би не намагались вчителі створити атмосферу спілкування в навчальному процесі – якщо учень сам не захоче опанувати іноземну мову, результати всього цього будуть незначними. І ще одним засобом підвищення мотивації до навчання, на мій погляд, є прийом драматизації, авторами якого є Пітер Слайд та Браян Вей. Цей прийом розвиває комунікативну, творчу та культурну компетенції, сприяючи формуванню в учнів навичок соціального спілкування.
        Театральні постановки є важливим і необхідним елементом у процесі вивчення іноземної мови, позаяк завдяки йому легко долають таку перешкоду, як «мовний бар’єр». Виникає ситуація гри, рольової взаємодії, всі залучені в загальний творчий процес. Спільна робота розвиває вміння слухати партнера, створює умови для взаєморозуміння і взаємовиручки, закріплює відповідальність за успіх загальної справи, створює сприятливий психологічний клімат.
        У ході роботи над п’єсою метод драматизації дозволяє продуктивно працювати над лексикою, граматикою, вимовою та інтонацією. У ході репетиції учні запам’ятовують не лише свої слова, але й практично всю п’єсу від початку до кінця. Під час постановки вистав немає місця «механічному зубрінню», драматизація спонукає розвиток навичок спілкування іноземною мовою, розширює світогляд, учні стають емоційно багатшими, впевненішими в собі. Процес драматизації активізує навіть неуважних та зазвичай неактивних учнів.
        Я намагаюся використовувати інсценування як під час занять, так і в позаурочній діяльності на різних етапах вивчення іноземної мови та в різних вікових групах, так як на всіх ступенях навчання забезпечується високий рівень мотивації.

         Щоб наблизити навчальну ситуацію на уроках до сучасного життя і разом з тим зацікавити учнів до вивчення англійської мови, я у своїй практиці намагаюсь впроваджувати інноваційні технології, але в жодному разі не перевантажую ними уроки.
        У середніх та старших класах часто використовую технології, що забезпечують комунікативну діяльність, тобто інтерактивні технології. Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він почувається активним учасником подій і власної освіти та розвитку (це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності. Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів за правильної їх організації зростає цікавість до процесу навчання.
      Використовую у своїй роботі метод «Мікрофон». Учні мають можливість сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи пропозицію. Відповіді мною не коментуються і не оцінюються. Коли хтось висловлюється, інші не можуть говорити або викрикувати. Вивчаючи тему «London’s sights», я даю завдання для обговорення»
      Imagine that you are just from London.
   - What are your impressions?
   - Is London old or new ?
   - Is London a nice city to live? Why?
   - Would you like to live in London?
   - Are there many ancient towns in Great Britain?
   - Why are the people interested in history of town?
       Метод «Мозковий штурм» - це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає школярів проявити свою уяву та творчість, який досягається шляхом вираження думок усіх учнів і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми. Під час введення лексики до тем використовую цей метод створюю «Mind map» та опорні таблиці.
       У всіх класах практикую технологію організації групової навчальної діяльності, завдяки якій посилюється соціальний контакт між членами групи. Для того щоб навчання було диференційованим, а вихованці були активними учасниками навчального процесу, проводжу уроки, на яких вони навчаються в групах. Роботу в групах проводжу для автоматизації навичок та вмінь аудіювання. Діти в групах розв’язують і супутні задачі – такі, як повторення граматичних навичок говоріння, розвиток уміння читати і розуміти на слух з метою вилучення загальної, конкретної і детальної інформації.
     Також вважаю ефективною і цікавою формою роботи при вивченні англійської мови роботу в парах. Я зазвичай ставлю учням питання для дискусії або певну ситуацію. Після пояснення даю їм небагато часу для того , що продумати можливі відповіді або рішення самостійно. Обєдную учнів у пари, визначаю, хто з пари буде висловлюватися, потім вони обговорюють свої ідеї один з одним. Діти мають досягти згоди щодо відповіді або рішення. Кожна пара обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом, що допомагає провести дискусію.

         Я також глибоко переконана, що комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран. Практичний досвід викладання англійської мови свідчить про те, що на сучасному етапі навчання іноземних мов значну увагу необхідно приділяти застосуванню мультимедійних технологій, у яких водночас використовують тексти, графіку відеоматеріали, звукові ефекти , анімацію. Поєднання візуального зображення, тексту і звукового супроводження надає можливість для комплексного розвитку навичок мовної діяльності учня під час вивчення іноземної мови.  Загальновідомо, що ефективність навчання збільшується у разі використання наочних ілюстрацій, а мультимедійні засоби об’єднують відео-, аудіоматеріали, ілюстрації, таблиці тощо на одному носії.
          Нам доводиться навчати нове покоління дітей, вони з народження оточені різною сучасною технікою, люблять і вміють користуватися нею, тому їм легше поринути в процес навчання, якщо вчитель говорить до них «їхньою мовою», даючи можливість показати учням свої знання не тільки в нашому предметі, а й показати себе у володінні технічними засобами, також проявити спритність, швидкість, а інколи і художній хист. Дитина повинна почуватися особистістю, а робота біля мультимедійної дошки дасть змогу кожному це відчути. Виконання таких завдань допомагає вирішити проблему, як зацікавити дітей.
         Інтернет природно увійшов у життя людей і є одним з най ефективніших засобів, що допомагають значно урізноманітнити процес навчання. Комп’ютер є, мабуть, у кожній родині. Та ми хочемо, щоб головна його функція в житті дитини не була розважальною, а навчальною, щоб з екрану надходила лише корисна інформація. У своїй роботі використовую різні матеріалу Інтернету, але найбільше мені подобається сайт  www.britishcouncil.org. Часто наші учні не спроможні купити підручники британських видань, які на сьогодні рекомендує нам і наше Міністерство освіти, вони дійсно відповідають усім вимогам часу, але занадто дорого коштують, а от, користуючись матеріалами цього сайту, ми можемо не відчувати так болісно нехватку потрібного матеріалу.
       У всіх розділах іде супроводження матеріалу цікавими відео роликами. Сюжети яскраві, діти на екрані бачать знайомих героїв мультфільмів, або знайомляться з новими, і все це не вимушено. В цей час звучить розповідь англійською мовою, навіть для слабенького учня вона зрозуміла, бо він бачить на екрані все, про що говориться, і одержує загальне розуміння почутого.
         Отже, на мою думку, позитивними сторонами використання ІКТ є те, що:
   - значно підвищується мотивація, особливо це помітно на слабких учнях;
   - підвищується рівень засвоєння матеріалу;
   - активні мають бути всі, виникає інтерес до досліджуваного матеріалу;
   - заняття приносять задоволення і учням і вчителям.
         Визначення сучасного етапу розвитку суспільства, інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій, визнання необхідності освіти протягом усього життя людини – все це визначає необхідність широкого використання інформаційних технологій у системі освіти в цілому та під час викладання іноземної мови зокрема.
          Проте, хоча всім і зрозуміла необхідність використання ІКТ на уроках, не завжди у вчителя простої сільської школи є  така можливість. От і я у своїй роботі можу використовувати мультимедійні технології далеко не на кожному уроці. Це в першу чергу пов’язано з недостатньою матеріально-технічною базою школи в цілому та кабінету іноземної мови зокрема.

        Впровадження нетрадиційних форм роботи на уроках є дуже актуальним та значущим, і має велике значення на сучасному етапі освіти та навчання дітей англійської мови. Зі своєї практики бачу, ще одним ефективним прийомом підвищення мотивації навчання учнів на уроках англійської мови проведення нетрадиційних уроків, які є важливим чинником пришвидшеного вивчення іноземної мови, кращого сприйняття іншомовного матеріалу та створення передумови для успішного оволодіння учнями іноземної мови. Для нестандартних уроків характерне таке структурування змісту і форми, яке викликає передусім інтерес в учнів і сприяє їх оптимальному розвитку і вихованню.
       Нетрадиційні форми уроку англійської мови реалізуються, як правило, після вивчення будь-якої теми або кількох тем, виконуючи функції навчального контролю. Такі уроки проходять в незвичайній, нетрадиційній обстановці. Подібна зміна звичної обстановки доцільна, оскільки вона створює атмосферу свята при підведенні підсумків виконаної роботи, знімає психологічний бар’єр, що виникає в традиційних умовах через страх скоїти помилку. Мої учні полюбляють такі уроки як: урок-гра , урок-подорож, урок-змагання, урок-свято.

       Також вважаю важливим чинником підвищення мотивації навчання учнів проведення позакласної роботи з учнями, оскільки вона є невід’ємним складником усього процесу навчання іноземних мов. Роль позакласної роботи особливо зростає, оскільки метою навчання іноземних мов є формування комунікативної компетенції, до складу якої входять мовна, мовленнєва, стратегічна і соціокультурна компетенції. Безумовно реалізація такої мети можлива тільки за умови умілого поєднання класної та позакласної роботи.
        Правильно організована позакласна робота робить можливим значне розширення потенційного словникового запасу учнів, охоплює велике коло проблем і питань, які виходять за межі шкільної програми, поглиблює соціокультурні знання учнів. Крім того, позакласна робота дозволяє залучити учнів до неформального вивчення іноземної мови, коли максимально враховуються їхні особисті потреби, оскільки вони особисто вибирають той чи інший гурток або беруть участь у тому чи іншому позакласному заході. Позакласна робота стимулює учнів до поглибленого вивчення мови. Учні, які не можуть з різних причин реалізувати себе на уроці, мають розкрити свої приховані здібності під час позакласної роботи, адже тоді створюється спеціальна атмосфера взаєморозуміння, співробітництва, довіри, взаємодопомоги.
       Як відомо, позакласна робота проводиться у двох формах: груповій і масовій. Найпоширенішою формою групової роботи є гурткова робота, яка характеризується постійним складом членів, цілеспрямованістю, систематичністю та чітким плануванням. І основною метою будь-якого гуртка є створення позитивної мотивації до вивчення іноземної мови, удосконалення фонетичної компетенції учнів, розширення їх лексичного запасу та виховання зацікавленості у вивченні іноземної мови в цілому.
      У своїй позакласній діяльності я віддаю перевагу її масовій формі роботи, яка є домінуючою завдяки її пізнавальному, практичному і виховному значенню. З власного досвіду можу сказати, що ефективними позакласними заходами для початкового етапу навчання є подорож у казковий світ, свято алфавіту, тиждень англійської мови., інсценування казок. Учні середніх та старших класів полюбляють тематичні вечори, вікторини, змагання та театралізовані   постановки. 
      Готуючись до позакласного заходу завжди намагаюсь турбуватись про атмосферу святковості та радості, підбирати належний музичний супровід, обладнувати зал малюнками та плакатами, допомагати підібрати учням костюми та запрошення для батьків, учителів та учнів.
 
       Вважаю, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно потрібно перебувати у пошуках інновацій в освіті. Щоб процес був ефективним, організовую його так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування, так і під час набуття знань. Думаю, що лише вдале поєднання активних та інтерактивних технологій навчання, використання нестандартних уроків або елементів гри на уроці допомагає мені досягти успіху, урізноманітнити навчальний процес, зробити його цікавим та результативним. Усвідомлюю, що сучасна школа не може існувати без нових інформаційних технологій і тому ми повинні бути вчителями сучасного учня.
        Про ефективність методів і прийомів, які я застосовую у своїй роботі, свідчить значне підвищення інтересу до предмета з боку учнів та рівень їх навчальних досягнень. Діти завжди відзначаються високою активністю на уроках, часто самі обирають або пропонують ту чи іншу форму роботи. Щоб діти подолали труднощі, розповідаю їм про англійську мову, англомовні країни, про їхні звичаї та традиції. При цьому проводжу активну діяльність, спрямовану на виховання позитивного ставлення до іноземної мови, культури у порівнянні з елементами національної культури та побуту своєї країни, тим самим виховую національний патріотизм у підростаючого покоління.
       Уся моя праця, спрямована на формування у школярів позитивного ставлення до вивчення іноземної мови, для набуття ними необхідних мовних компетентностей до співжиття у європейській спільноті.
        


2 коментарі: